Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

کد جست و جوی گوگل

المپیادشیمی در ایران

مثلث

ریاضی و کامپیوتر - فناوری اطلاعات - علوم پایه

المپیادشیمی در ایران

درآذر ماه سال ۱۳۷۰، میان ۲۵۰۰ نفر از دانش آموزان واجد شرایط آزمونی با ۱۵ مسئله تشریحی برگزار شد. سراسر کشور ۱۰۰ نفر بعنوان برگزیدگان این آزمون از سوی مرکز المپیاد سازمان پژوهش تعیین شدند. دومین مرحلهٔ آزمون، در بهمن ماه همین سال در اهواز برگزار شد و سر انجام ۶ نفر به عنوان شرکت کنندهٔ المپیادی برگزیده شدند که بنا بود در سال ۱۹۹۲ در ایالات متحده برگزار شود. اما کمیتهٔ برگزار کننده این المپیاد از ارسال دعوت نامه برای دانش آموزان ایرانی خودداری ورزید و سازمان پژوهش در تلاشهای خود تنها موفق شد که ۲ نفر از شیمیدان‌های ایرانی مقیم آمریکا را به عنوان ناظران ایرانی به کمیتهٔ برگزار کنندهٔ معرفی کند. این اقدام، مسیر را برای شرکت دانش آموزان ایرانی در المپیاد ایتالیا در سال بعد یعنی ۱۹۹۳ فراهم کرد. به این ترتیب از سال ۱۳۷۱ فعالیت المپیاد شیمی ایران به طور جدی آغاز شد و کشور ما در زمرهٔ کشورهای عضو المپیاد بین‌المللی دانش آموزی شیمی قرار گرفت.

گفتنی است که تیم ایرانی المپیاد شیمی در شانزدهمین حضور خود در مسابقه‌های جهانی این حوزه، در کرهٔ جنوبی با کسب ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز، به رتبهٔ دهم این مسابقه‌ها دست یافت.

المپیادهای بین‌المللی شیمی

اولین آزمون المپیاد شیمی ملی در ایران در آذرماه سال ۱۳۷۰ برگزار شد و اولین ناظرین در سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) به بیست و چهارمین المپیاد بین‌المللی شیمی در آمریکا اعزام شدند. پس از کسب جواز رسمی حضور در این مسابقات، اولین تیم المپیاد شیمی ایران در بیست و پنجمین المپیاد بین‌المللی شیمی در پروجیای ایتالیا در سال ۱۹۹۳ شرکت کرد. ایران نتایج درخشانی را در هر دو رده بندی فردی و تیمی در مسابقات بین‌المللی شیمی در کارنامه خود دارد. از این نتایج می‌توان به کسب رتبه اول تیمی در المپیادهای جهانی در سال‌های ۱۹۹۵ در چین و ۱۹۹۶ در روسیه، رتبه دوم تیمی در سال‌های ۲۰۰۱ در هند و ۲۰۰۳ در یونان، رتبه سوم تیمی در سال‌های ۱۹۹۷ در کانادا، ۱۹۹۹ در تایلند و ۲۰۰۵ در تایوان، نفر اول جهان در سال ۱۹۹۵ و نفر سوم جهان در سال‌های ۱۹۹۵-۱۹۹۷ اشاره کرد. در ادامه، اعضای تیم‌های شش و هشت نفره المپیاد شیمی کشوری، از نخستین دوره تاکنون، به همراه نتیجه تیم اعزامی چهارنفره به مسابقات بین‌المللی به شرح زیر آمده است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+ نوشته شده در  برچسب:,ساعت   توسط سيد محمد رضا علوی صدر (زارعی)